KetoLabben

Glutenfri surdeigsstarter av Sorghum

Dette er jeg utrolig glad for å kunne dele med dere! Jeg har lenge vært interessert i surdeig og har bakt litt selv, men stort sett kjøpt surdeigsbrød fra bakerier som er gode på sånt, f.eks Pete Mahoney på Fjord Bakehouse i Fredrikstad, Sour To The People i Hønefoss eller Steike Ta Surdeigsbakeri i Sandefjord.

Men den siste tiden har jeg gått mer og mer over til å prøve meg på glutenfrie brød. Men jeg er veldig sær på hvilke meltyper jeg bruker, og spiser f.eks aldri maismel, hvitt rismel eller soyamel. Dessverre er dette stort sett hovedingrediensene i de aller fleste glutenfrie brød man får kjøpt ferdig. Så da måtte jeg begynne å eksprimentere litt selv. Og når jeg først var i gang, bestemte jeg meg for at det skulle være et surdeigsbrød, ikke bare et vanlig brød hevet på gjær. Jeg prøvde meg på bokhvete, hirse, kokos, mandel og mange andre meltyper, men ingen av dem ga et godt nok resultat. Dessuten ville jeg veldig gjerne klare å få til dette uten bruk av mandler på grunn av nøtteallergi. Ikke at jeg eller noen i familien har det, men fordi jeg så gjerne vil kunne dele dette med dere der ute som har det. Jeg prøvde og feilet mange ganger, og en stund la jeg hele prosjektet på hylla.

Men for en liten stund siden dro jeg til Sri Lanka, og der kom jeg over et urkorn som ble brukt til nesten alle måltider. Vi fikk nudler, flatbrød, supper og kaker laget med dette kornet. Det smakte veldig godt og jeg ble informert om at det var et veldig gammelt korn og at det var glutenfritt. Etter noen google-søk fant jeg også ut at kornet inneholder veldig mye resistent stivelse, det vil si stivelse som kroppen ikke tar opp. Det betyr at det blir mye lavere på karbohydrater enn vanlig mel og andre glutenfrie meltyper. I tillegg er resistent stivelse festmat for de gode bakteriene i tarmen vår. Melet heter Sorghum, og blir kalt durra på norsk. Jeg tror kanskje mange har hørt om det, men ikke visst hva det kan brukes til, og dermed blir det ikke med oss hjem fra butikken.

Jeg ante et lite håp og bestemte meg for å teste ut dette. Steg 1: Surdeigstarter. Dette er veldig enkelt, men det krever tid og du må være hjemme morgen og kveld i minst 7 dager.

Dag 1 morgen: I et stort glass som rommer 7-10 dl blander du 1,2 dl sorghum-mel, 1,2 dl vann og 1 ss lønnesirup eller kokosblomstsirup. Dekk glasset med en serviett eller et kaffefilter og sett en strikk rundt. La glasset stå på benken i romtemperatur, gjerne i et varmt rom.

Dag 1 kveld: Tilsett 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 2 morgen: Tilsett 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 2 kveld: Tilsett 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 3 morgen: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen (ikke kast det, du kan nemlig putte dette i vaffelrøre, pannekakerøre og annen bakst). Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 3 kveld: Nå bør massen ha begynt å vokse litt, og kanskje ser du allerede litt bobler? Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 4 morgen: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 4 kveld: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 5 morgen: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 5 kveld: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 6 morgen: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Men nå bør det helst ha sluttet å produsere væske på toppen. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 6 kveld: Hvis det har lagt seg litt væske på toppen, fjerner du dette. Fjern også 2-3 ss av selve deigen. Tilsett nye 1,2 dl sorghum-mel og 1,2 dl vann. Bland godt og la det fremdeles stå på benken.

Dag 7 morgen: Nå bør surdeigsstarteren være klar til å bake med. Den skal ha vokst ganske mye og være full av bobler.

Du kan bruke denne surdeigsstarteren til en hvilken som helst oppskrift på brød, boller, pannekaker og annet. Men her har du oppskriften på Sorghum-brødet jeg bakte: Frøken Holms Sorghum-brød.

2 Comments

  1. Pingback: Glutenfritt surdeigsbrød av urkorn - Elisabeth Holm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KetoLabben