KetoLabben

6 ukers matplan

De fleste som følger meg vet at jeg har fulgt en matplan de siste ukene. Mer konkret i 5 uker og 3 dager. Førstkommende torsdag har jeg fullført 6 uker, og er egentlig ferdig. Men hva betyr «ferdig» når det kommer til å legge om kostholdet? Enten man gjør det for å gå ned/opp i vekt, eller om man gjør det for andre helsefordeler som autoimmune sykdommer, psykiske lidelser, allergier osv, så er det jo ikke sånn at man bare kan følge en plan en viss tid, også gå tilbake til sånn det var? Sånn det var er jo det som fikk deg dit du var, da du startet omleggingen av kostholdet. Og hvis du går tilbake dit, vil omleggingen ha vært forgjeves.

Jeg, med mange andre, er ikke så veldig fan av å kalle noe for en KUR. Det er lurt å ikke innstille seg på at dette bare er noe man skal gjøre i en kort periode. Men samtidig så kan slike kurer være en god start. Det kan være veldig motiverende i førsten, når ting gjerne er vanskelig, å tenke at det snart er over. Ikke for at det egentlig snart er over, men for at du skal ha en følelse av det blir bedre snart. Da kan det for mange være lettere å holde ut. Og det fine er, at i løpet av de første ukene så føler de aller fleste at ting blir lettere. Både fordi man gjerne har fått noen resultater allerede, som regel i form av vekt, men noen kan også ha begynt å merke ting som mer energi, bedre søvn, klarere hode, mindre eksem, mer stabil mage osv. Og når man først begynner å merke disse positive forandringene, så kommer gjerne ønsket om å fortsette av seg selv. Og når man nærmer seg slutten av «kuren», så har man gjerne allerede levd seg litt inn i denne måte å spise på, og ting går mer av seg selv.

For min egen del, så har jeg slitt veldig med vekt, og helse generelt, de siste 2 årene. Det har vært vondt, både fordi jeg tross alt jobber med faget, jeg holder kurs for mennesker som ønsker å lære å lage sunn mat og godterier, jeg promoterer et bra kosthold gjennom alt jeg gjør, jeg har et firma hvor vi produserer lavkarbo godteri og bakemixer og sender ut til kunder i hele landet, og samtidig går min egen vekt bare oppover og oppover, kroppen blir mer og mer smertefull og jeg klarte ikke å finne ut av hva jeg gjorde galt. Helsen min generelt har blitt verre og verre. Jeg har kronisk muskelsmertesyndrom, og har i tillegg fått påvist begynnende artrose. Dette er bare trist og noen ganger har jeg følt for å gi opp. Det har vært tøft å ha så innmari stor tro på at kosthold kan gjøre mirakler, men ikke få resultater på egen kropp.

Siste uken i 2019 bestemte jeg meg for å sette i gang med en matplan utviklet av andre. Gå helt vekk fra alt jeg visste selv og ikke bry meg det grann om mine egne tanker om hva som var riktig. Jeg kjøpte derfor en anbefalt kostplan, nøye lagt opp for optimale resultater både på kropp og helse. Den kostet meg usle 345,- og det jeg mottok var en bok på over 200 sider med 6 ukers detaljert kostplan, masse oppskrifter både til kostplanen og til tiden etter kostplanen + veldig mye lesestoff og ikke minst treningsplaner, for de som ønsker det. Det kan kanskje virke overveldende for noen å lese så mye, men jeg er ganske sikker på at du vil bli inspirert allerede på første side. For det å lære hva som skjer i kroppen og hvorfor dette kostholdet virker som den gjør, fører til at det blir lettere å følge, fordi du forstår hva som skjer med egen kropp underveis.

Jeg hadde ikke så stor tro på dette da jeg startet, siden ingen ting annet hadde fungert.

Jeg måtte gå dypt i meg selv for å ikke endre på ting underveis i planen. Den indre stemmen som stadig fortalte meg at jeg selv vet best og at jeg sikkert kunne bytte det ene med det andre osv, dukket stadig opp. Men jeg klarte 99% av tiden å skyve disse tankene til side, og gjøre som jeg skulle. Og gleden var stor da jeg mye raskere enn forventet merket store forskjeller. Det var tydelig at en del råvarer som er helt innafor på «vanlig lavkarbo» var ting jeg måtte kutte for å få resultater. Jeg måtte også legge inn periodisk faste, la tarmen få fri, få kroppen inn i en optiamal ketogen forbrenning og ikke minst få i meg variert mat. Det blir fort mye av det samme når man ikke legger planer.

Resultatet?

Uke 1: Minus 4 kg (!!), litt sulten og fysen på søtt de første 3-4 dagene. Sov ganske dårlig. Fikk skikkelig forstoppelse i noen dager. Men tok det som normalt med tanke på at kroppen plutselig endret kosthold totalt over natta. En eterisk olje som heter ZenGest hjalp meg med forstoppelsen.

Uke 2: Minus 3,5 kg, konstant mett, ikke fysen på søtt. Hadde skikkelig «ketoflu» et par ganger, men det gikk raskt over. Sov mye bedre.

Uke 3: Minus 0,5 kg («den uka i måneden», så det var forventet), følte meg helt fin, sov greit. Oppdaget etter flere dager, til min store glede, at jeg ikke hadde frustrasjoner, cravings og smerter i forkant og i starten av menstruasjonsperioden. Det har jeg ALDRI opplevd før, så det var gledelig. Men på minussiden varte menstruasjonen i hele 12 dager. Så noe pluss og noe minus på hormonene her, altså.

Uke 4: Minus 1 kg. (fortsatt menstruasjon)  Sov veldig godt på nettene, men var ganske tung og energiløs ellers på dagen.

Uke 5: Minus 1 kg. Sov fremdeles godt og hadde god energi. Mett hele tiden og ikke noe fysen på søtt.

Uke 6: Minus 1 kg, sovet godt og føler meg generelt bra. Deilig å være ferdig med planen, samtidig som at jeg nå er så godt inni det at jeg gjerne kunne fortsatt. Og til en viss grad, gjør jeg også det. 🙂

Totalt vekttap på 5,5 uke: 11kg

Hele e-boka med matplan kan dere finne her: 6-UKERS MATPLAN

 

En ting som også er helt fantastisk med denne planen, er at den kun inneholder helt vanlig mat som du får kjøpt i alle butikker. Det er ingen helsekost, hvis du ikke selv ønsker å tilføre dette. Som f.eks kollagen i kaffe/te på morgenkvisten. Men det er et alternativ og ikke noe du må gjøre.

Og her kommer et bildedryss av all den gode maten. Bildene nr.1 til nr.15 er tatt av Sissel Island. Du finner henne på Instagram her: @snitzzel

          

       

Også lurer du kanskje på hva jeg tenker om veien videre når mine 6 uker er ferdige på torsdag?

Jeg kommer til å fortsette med den periodiske fasten. Det har blitt en del av meg nå og kroppen trives 100% med det. Jeg tenker ikke over tidene for spising lenger. Jeg har heller ikke så veldig behov for å spise noe annet enn det som har vært det daglige kostholdet på denne planen. Men jeg kommer til å legge inn en åpning for å «spise hva jeg vil» på lørdag kveld og søndag frokost. Jeg kjenner meg selv såpass godt, at det ikke kommer til å bli store utskeielsene allikevel, da jeg trives godt med sunn mat. Men jeg tror kroppen, eller rette sagt hodet, har veldig godt av litt fri innimellom. Så det å ha dager åpne for å slække litt på grensene, det tror jeg er sunt.

Hvis du velger å prøve denne kostplanen du også, så får du med på kjøpet et helt år med personlig oppfølging og mulighet for å stille spørsmål til utviklerne så ofte du vil. Men spør gjerne meg og råd også, hvis du ønsker det. Jeg svarer raskest på meldinger sendt på DM på min Instagram @frokenholm.no

8 Comments

  1. Da har jeg bestillt 6 ukers kuren jeg også. Inspirert av deg, sliter nok med samme problem. Reiser til syden neste helg, tror du det er noe jeg burde ta med meg. Ikke så lett å drive med mat, når man har så lett for å legge på seg

    LefseNina

  2. Diana Roald

    Så bra at du har funnet et kosthold som passer for deg. Jeg har fulgt et keto kosthold siden august 2018. Gikk fra 111 til 60 kilo og har holdt vekten relativt stabil (+/- 3 kilo). Jeg faster også på ukedagene (spiser bare mellom kl. 16 og 21). Jeg har veldig sjelden søtsug men må innrømme at jeg bestilt igår en del varer fra frøkenholm for å lage litt snacks til vinterferie. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KetoLabben