There is no ONE diet….

Det er utrolig mange eksperter rundt om i verden som mener at de har svaret på hvilken diett du burde bruke. Uansett om det er fordi du har en eller annen sykdom eller om det er fordi du ønsker å gå enten opp eller ned i vekt eller om du rett og slett bare ønsker å holde deg sunn og frisk og prøve å sørge for et langt og bra liv.

Men det er ikke sånn at én diett passer for alle. Akkurat som at alle mennesker er forskjellige både utvendig og innvendig, med forskjellig fordøyelsessystem, forskjellig bakteriemiljø, forskjellig forbrenning og rett og slett forskjellige på så mange måter, at det ikke er mulig å si at én og samme måte å spise på er perfekt for alle.

Jeg tror at jeg har testet ut det meste som finnes av dietter verden over. Noen ganger har jeg testet for å gå ned i vekt og andre ganger har jeg testet i håp om å bli kvitt sykdom. Noen dietter har funket fint og noen har ikke funket i det hele tatt. Men mange av de som har funket fint, har bare funket en liten stund og flere av de som så ut til å ikke funke, funket allikevel når jeg bare ga det nok tid.

Jeg har kommet fram til hva som er riktig for meg. Men det er ikke sikkert at det er riktig for deg. Jeg prøver å ha et kosthold som gir meg minst mulig betennelser i kroppen, fordi jeg for 5 år siden fikk diagnosen fibromyalgi og av den grunn har mye vondt i muskler og ledd. Jeg har ikke kuttet ut, men kuttet betraktelig ned på bruk av korn. Hvete er nesten ikkeeksisterende i mitt kosthold, men det hender at jeg spiser noe som inneholder det. Jeg bruker generelt lite korn, men de gangene jeg bruker det, så velger jeg urkorn som for eksempel økologisk spelt, emmer og enkorn.  Jeg har også kuttet nesten helt ut sukker fra mitt kosthold, men en veldig sjelden gang bruker jeg vanlig sukker, en gang i mellom bruker jeg kokosblomstsukker, lønnesirup eller honning (som absolutt er et sukker og som absolutt påvirker blodsukkeret, men som allikevel har en lavere glykemisk indeks og som inneholder litt næring i motsetning til hvitt sukker), men oftest bruker jeg søtningsmidler som for eksempel Sukrin-sirup. Men jevnt over prøver jeg vel egentlig å venne meg av med å være så avhengig av ting som smaker søtt. Dette er utrolig vanskelig og jeg har bestemt meg for å ikke nekte meg selv ting jeg har lyst til å spise, fordi det bare går ut over den mentale helsen igjen, hvis jeg hele tiden skal føle at jeg «ikke får lov».

Jeg spiser én eller flere former for fermentert mat hver eneste dag. Fermentert surkål, fermentert drikke som for eksempel kombucha og vannkefir, yoghurt (helst hjemmelaget med høyt innhold av melkesyrebakterier) og surdeigsbrød. Jeg prøver å alltid la korn, nøtter og frø spire, før jeg bruker dem i matlaging.

Men det aller, aller viktigste for meg har blitt å lage maten selv eller kjøpe mat på kaféer og restauranter hvor jeg vet at maten blir laget av ordentlige råvarer, og at den ikke har vært igjennom en ødeleggende prosess på en fabrikk. Jeg kjøper kortreist, økologisk og gressfora kjøtt, egg, melk og andre råvarer så langt det lar seg gjøre. Dette gjør jeg både av etiske grunner, altså hensyn til dyr og miljø, og fordi denne typen råvarer inneholder den type næring kroppen vår trenger.

Det er veldig mange som lurer på hvordan jeg spiser, og siden vi driver et firma som lager konfekt og bakemikser som er lavkarbo, så antar nok de fleste at jeg spiser lavkarbo. Men hva er egentlig lavkarbo? Dette har jeg diskutert med mange flere ganger og det er få som er enige. For meg så er lavkarbo mat som er ekte, først og fremst. Mat laget av mat, og ikke laget av tilsetningsstoffer og som inneholder ingredienser som vi aldri har hørt om en gang. Men selvfølgelig er det også mat som enten er lavt på karbohydrater eller inneholder en type karbohydrater som har lav/sakte påvirkning på blant annet blodsukker vårt. Men jeg bruker både havregryn og banan i mitt kosthold og kaller fortsatt dette for lavkarbo. Fordi det er lavkarbo i forhold til hvetemel og sukker, som er ekstremt høykarbo. Men jeg liker ikke å ha et stempel på meg om at jeg «er en lavkarber». Ja, jeg spiser mye mat som folk ser på som lavkarbo og jeg tror at et kosthold med lavt innhold av karbohydrater er bra for veldig mange, men i bunn og grunn spiser jeg mat som jeg har funnet ut at er bra for meg.

Det finnes så mange alternativer til mel, sukker, melk og andre ting. Vi bruker for eksempel mye kikertmel og bokhvetemel, og vi bruker havremelk, mandelmelk og kokosmelk i stedet for vanlig melk. Ikke alltid, men der hvor vi føler at å bytte ut den vanlige kumelka gir et like bra resultat, så gjør vi det.

I dag har jeg tatt bilder av frokosten min, det er ikke så ofte jeg gjør det fordi den sjelden ser spesielt fin ut på tallerken, selv om det er en veldig bra frokost som er bra for kroppen min, he he. Men i dag tok jeg noen fine bilder som jeg gjerne vil vise dere og fortelle litt om hva som er på tallerken. I tillegg tenkte jeg å gi dere oppskriften på mitt Ezekielbrød. Det er selvfølgelig ikke min oppskrift, det er faktisk Gud sin oppskrift som ble gitt til Ezekiel for mange tusen år siden. Det er også utrolig gøy å tenke på at forskerne i dag vet at Ezekielbrød, på grunn av hvordan det er sammensatt, er perfekt næring for kroppen vår.  Vi vet for eksempel i dag at korn inneholder essensielle aminosyrer som vi trenger, men de er ikke komplette for menneskekroppen. Vi vet også at linser og bønner inneholder essensielle aminosyrer, men som heller ikke er komplette for kroppen vår. Men når disse to blandes, så dannes plutselig en helt ny næring, nemlig essensielle aminosyrer som er 100 % komplette for en menneskekropp. Er ikke dette ganske spennende? Ezekiel fikk vite dette for mange tusen år siden, før noen visste noe som helst om vitaminer eller aminosyrer eller i det hele tatt tenkte på mat som noe annet en noe man ble mett av.

Når jeg først lager Ezekielbrød, så lager jeg åtte brød i slengen. Dette krever en stor kjele eller en veldig stor bolle, fordi det blir en stor deig. Men du trenger ikke en maskin til dette, men du trenger en maskin eller stavmikser til å male alt sammen etter spiringen. Du kan gjerne lage bare to brød, hvis du vil det, men det er en lang prosess å lage Ezekielbrød og derfor velger jeg å lage så mange som mulig når jeg først er igang. Det er ikke vanskelig å lage, men det tar tid.

 

Her er oppskrift på 2 brød:

Her er alt lagt i bløtt og skal stå over natta.

Her har det spiret i 2 døgn etter bløtleggingen. På det nederste bildet har jeg kjørt det i blenderen med vann.

Jeg blander inn melet og nå skal det stå i minst 8 timer. Jeg lar det som regel stå i 12.

Etter langtidshevingen, deler jeg deigen opp i 8 brødformer (2 hvis du lager oppskriften over her). Husk å smøre formene eller legge bakepapir oppi. Nå skal de heve i et par timer til, før de stekes.

Dagens frokost:

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *