Annonsebanner til The Workout. Bilde.

Supersprø søtpotetfries – På den sunne måten!

Jeg elsker søtpotet! Mest av alt elsker jeg mat som er stekt sprø og som knaser i munnen. Dessverre er dette ofte ensbetydende med usunn mat som french fries, chicken nuggets og cheese poppers. GODT, men fryktelig dårlig mat for kroppen. I en tid nå har jeg ofte brukt søtpotet for å lage sprø søtpotetfries, men jeg har liksom aldri klart å få de sprø. De har bare blitt stekt og that’s it. De har vært veldig gode, men det har ikke vært fries, for fries skal være sprø!

Nå har jeg gått gjennom oppskriften for de vanlige, usunne, friterte søtpotetene, og kommet frem til at ingrediensene lett kan byttes ut med sunnere alternativer. I tillegg må jeg gi dere et lite tips. Spesielt til dere som er opptatt av å ikke spise så mye karbohydrater. Nå er det en gang sånn at det ikke er så veldig stor forskjell i karbohydratmengden på vanlig potet og søtpotet. Men søtpoteten har et mye større innhold av næring enn hva den vanlige poteten har. F.eks får du i deg store mengder betakaroten (som omdannes til vitamin A i kroppen) og masse fiber. Søtpoteten inneholder også dobbelt så store mengder vitamin B6. Så jeg spiser søtpotet med god samvittighet, selv om den ikke er å kvalifisere som lavkarbo. Men inntar du disse fries’ne med et godt stykke kyllingfilet og en stor grønn salat, så har du allikevel et komplett, sunt måltid med god næring og riktig glykemisk belastning.

sprø søtpotetfries. bilde

Forresten! Til dere som ikke vil spise sprø søtpotetfries pga innholdet av karbohydrater; Dette kan gjøres med sellerirot, persillerot, gulrot og pastinakk også.

Sprø søtpotetfries. bilde

Dette trenger du til 2 porsjoner sprø søtpotetfries:

2 medium store søtpoteter

2 ss Fiberfin (*se tips under)

4 ss god, kaldpresset olje. Jeg brukte raps

Litt salt

Sprø søtpotetfries. Bilde

Slik lager du sprø søtpotetfries: 

-Sett ovnen på 225°c, over og undervarme.

-Skrell og skjær søtpotetene opp i staver. Du velger størrelse, men pass på at de er ca like tykke, så de blir jevnt stekt.

-Legg stavene i kaldt vann i minst en halvtime, helst natten over. (*se tips under)

-Tørk stavene godt med kjøkkenpapir og ha dem over i en plastpose.

-Ha fiberfin og salt oppi sammen med stavene og rist posen godt, slik at alle stavene blir dekket helt.

-Ha olje i posen og rist igjen.

-Legg alle stavene godt spredt utover på et stekebrett med bakepapir.

-Stek stavene først i 15 minutter, ta ut brettet og snu alle stavene. Stek videre i 15 minutter til.

-Når søtpotetfries’ne er ferdige, la de hvilke i 5-10 minutter, da blir de ekstra sprø!

Sprø søtpotetfries. Bilde      Sprø søtpotetfries. Bilde

*Over her satt jeg et par stjerner, for å hinte om tipsene jeg skal gi deg nå. Det første tipset er: Ved å vanne ut søtpotetstavene, så både senker du innholder av stivelse (karbohydrater) og det er med på å gjøre dem sprø. Jo mindre stivelse de inneholder, dess sprøere blir de. Jeg pleier å la de ligge i vann i noen på kvelden, så bytter jeg ut vannet med friskt, kaldt vann og lar de stå gjennom hele natten. *Tips nr 2, var at jeg ville fortelle dere hva fiberfin er og hvorfor det er bedre å bruke fiberfin enn f.eks potetmel eller maizenna som man bruker til vanlige søtpotetfries. Fiberfin er en helt hvit, glutenfri meltilsetning med hele 60% fiber. FiberFin inneholder resistent stivelse, et spesielt gunstig fiber med godt dokumenterte helsefordeler. Det som gjør resistent stivelse annerledes enn andre fibertyper, er den sterke effekten det har på generell helse og vektkontroll. Ikke bare øker det kroppens evne til å forbrenne fett, det fyller også opp magen og reduserer sultfølelsen. Studier viser videre at resistent stivelse gir mer stabilt blodsukker, er godt for immunforsvaret og til og med kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og enkelte krefttyper. Visste du også at fiber omdannes til fett i tarmen, som tarmens gode bakterier bruker til å smøre tarmveggene med? Ganske spennende.

FiberFin kan tilsettes i smoothies, vafler, boller, rundstykker, pizza osv. for å øke fiberinnholdet uten at smaken endres. Gir lavere GI og økt metthetsfølelse.

Sprø søtpotetfries. Bilde

 

Jeg bruker fiberfin i oppskriftene under her. Klikk på bildene:

 

Lavkarbo gjærbakst. bilde

 

 

 

Lavkarbo Brownies. Bilde

 

Jeg har laget et påskehefte i år med 19 deilige oppskrifter på bl.a Twix, Kinderegg, sjokoladefontand, geléfigurer og mye annet godt! Alle oppskriftene er glutenfrie og sukkerfrie og passer til deg som spiser lavkarbo uansett om det er for å være frisk eller for å gå ned i vekt. Heftet er også ypperlig for de med cøliaki og diabetes. Og du! Følg meg gjerne på Snapchat @frkholms.

Lavkarbo oppskrifter. bilde

Kjøkkengaarden fredrikstad. bilde

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *