Annonsebanner til The Workout. Bilde.

Pistasjetrøfler – Kun 4 ingredienser!

Ja, det er mandag! Og ja, helgen er over.. Men siden vi er så heldige at det finnes muligheter som gjør at vi kan lage masse godsaker som er BRA for kroppen vår, så synes jeg det bare er å kjøre på, mandag som lørdag! Nei, jeg skal faktisk trekke tilbake det med en gang. Ikke at disse nydelige pistasjetrøflene ikke er ganske så sunne, men at det er greit å spise snacks hver dag. Det synes jeg nemlig ikke det er. For skal man legge om til en sunn livsstil, så mener jeg at én av kriteriene er å bli kvitt det evinnelige sult- og søtsuget, som så mange sliter med. Og som så mange av oss bukker under for, og vi ender opp med å bli syke av fristelsene vi ikke klarer å motstå. Derfor synes jeg at ting som smaker søtt hører helgen til, uansett om det er sunt eller usunt søtt. Men dere kan jo allikevel få denne oppskriften av meg i dag, slik at dere kan bruke uken på å handle inn råvarer og forberede dere på å lage deilige pistajsetrøfler til helgen, ikke sant?  Visste du forresten at disse nøttene er rike på kalorier, men det meste kommer fra enumettet fett, som er bra for oss? De er også fulle av protein, kostfiber, B-vitaminet tiamin og magnesium. Hurra sier tarmen!

Pistasjetrøfler. Bilde

Dette trenger du til 10-12 pistasjetrøfler: 

100 gr cashewnøtter (jeg bruker rå nøtter)

60 gr (1 pose) pistasjenøtter  uten skall (du kan bruke bare pistasjenøtter, hvis du vil)

-Spar 10 gr av nøttene til pynt

100 gr fibersirup clear

Litt salt, hvis du ønsker

150 gr sukkerfri sjokolade til dypping (jeg bruker denne)

Pistasjetrøfler. Bilde

Pistasjetrøfler. Bilde

Slik gjør du: 

-Kjør nøttene i en blender (husk å spare 10 gr av pistasjenøttene).

-Varm opp fibersirupen til kokepunktet.

-Hell sirupen oppi nøttene og bland godt.

-Massen er nå veldig seig, men det er lett å trille kuler dersom du tar litt vann på hendene.

-Sett kulene kaldt, gjerne i fryseren, mens du smelter sjokoladen.

Pistasjetrøfler. Bilde      Pistasjetrøfler. Bilde

-Smelt sjokoladen over vannbad eller i mikro. Pass på at det ikke blir for varmt, da klumper sjokoladen seg.

-Finhakk de 10 grammene med pistasjenøtter som du holdt til side.

-Dypp hver pistasjetrøffel i sjokoladen, la de renne litt av seg og sett de på et bakepapir.

-Dryss litt hakkede pistasjenøtter over mens sjokoladen fremdeles er myk.

-Sett til avkjøling i 15-20 minutter.

-Nyt pistasjetrøfler med god samvittighet!

Pistasjetrøfler. Bilde

Pistasjetrøfler. Bilde

Jeg har laget et påskehefte i år med 19 deilige oppskrifter på bl.a Twix, Kinderegg, sjokoladefontand, geléfigurer og mye annet godt! Alle oppskriftene er glutenfrie og sukkerfrie og passer til deg som spiser lavkarbo uansett om det er for å være frisk eller for å gå ned i vekt. Heftet er også ypperlig for de med cøliaki og diabetes. Og du! Følg meg gjerne på Snapchat @frkholms.

Lavkarbo oppskrifter. bilde

I tillegg holder jeg kurs i lavkarbo matlaging og baking. Jeg reiser rundt i hele landet. Det kan du lese mer om ved å klikke på bildet under.

Lavkarbo kurs. bilde

Kjøkkengaarden fredrikstad. bilde

5 Comments

    1. Elisabeth Groth

      Det er 2,5 gr i hver kule. Cashewnøttene inneholder 10 gr og pistasjenøttene 17 gr. Men jeg bruker bare 50 gr pistasjenøtter. Og med nøttenes naturlige, høye innhold av fett, proteiner og fiber får dette sluttproduktet en svært lav glykemisk index likevel 🙂

    2. Elisabeth Groth

      Det er 2,5 gr i hver kule. Cashewnøttene inneholder 10 gr og pistasjenøttene 17 gr. Men jeg bruker bare 50 gr pistasjenøtter. Og med nøttenes naturlige, høye innhold av fett, proteiner og fiber får dette sluttproduktet en svært lav glykemisk index likevel 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *