Lavkarbo | Nøttecrunch | Lørdagsgodis

Karamelliserte nøtter, dere! Når du først har laget en haug med disse deilige, søte og sprø nøttene så kan du bruke dem til ALT! Nok en oppskrift inspirert av PT Charlotte Akselsen på FSC iseveien. Jeg har laget mye chrunchy mandler før, men ikke prøvd å blande masse forkjellige nøtter og heller aldri stekt de så lenge som disse gjorde. De er helt nydelige og fungerer like bra som tilbehør på grøt, yoghurt og cottage cheese som til lørdagsgodis. Jeg kan fint trykke i meg både to og tre never av disse til en god film. Men pass på! Kaloriene er ikke få! Hehe…. Gled deg til karamelliserte nøtter!

Jeg brukte disse nøttene, men du kan bruke akkurat hva du vil, bare det er 600 gr tilsammen. Du kan så klart lage mer enn 600 gram, men da må du øke mengden på søtning, olje og salt også. Og muligens øke steketiden bitte litte granne. Det er også veldig ålreit å karamellisere ett og ett nøtteslag, for da har du mye forskjellig å velge mellom når du vil ha nøtter, men da trenger du mange glass og mer oppbevringsplass, derfor anbefaler jeg å lage en mis, slik som dette.

Du trenger: 

600 gr nøtter

50 gr kokosfett (Jeg bruker Cocosa) Du kan bruke smør også

3 store ss sukrin gold

3 store klyper knust maldonsalt

 

Slik gjør du:

*** Strø nøttene utover et stekebrett med bakepapir på

*** Dryss over sukrin gold og maldonsalt og bland godt

*** Fordel kokosfettet i 5-6 klatter rundt om kring på brettet

*** Stek nøttene tilsammen 30 minutter på 160´c. Men åpne ovnsdøra og rør godt i blandingen hvert 10.minutt.

*** Avkjøles og oppbevares på glass med tett lokk

*** Og vipps så har du karamelliserte nøtter akkurat når du vil

Jeg har laget et påskehefte i år med 19 deilige oppskrifter på bl.a Twix, Kinderegg, sjokoladefontand, geléfigurer og mye annet godt! Alle oppskriftene er glutenfrie og sukkerfrie og passer til deg som spiser lavkarbo uansett om dete r for å være frisk eller for å gå ned i vekt. Heftet er også ypperlig for de med cøliaki og diabetes.

Lavkarbo oppskrifter. bilde

4 Comments

  1. Pingback: Frøken Holm -Tjukkmjølk m/ granola - godt for tarmene!

  2. Pingback: Smoothiebowl - m/ sjokolade og karamelliserte nøtter - lavkarbo

  3. Pingback: Lavkarbo | Mazarinkake m/ sjokolade & bringebær - Elisabeth Holm

  4. Pingback: Lavkarbo | Dessert-frokost | OMG! - Elisabeth Holm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *