Supersprø, digge ristede kikerter!

Dette er noe av det BESTE jeg vet! Helt uavhengig av om jeg ønsker å spise sunt eller å skeie ut, så er disse supergode! Og har du tålmodighet nok til å la de steke så lenge at de er heeeelt på grensen til å bli for mye stekt, så blir de så utrolig, knasende sprø! Billig snack er det også 🙂

Kikerter er svært rike på mange næringsstoffer, deriblant folat, kopper, fosfor, jern, magnesium, molybden og mangan, som er essensielle næringsstoffer.

Kikerter er betydelig kolesterolsenkende og forebygger derfor, sammen med det høye folatinnholdet, hjertesykdom. Om kikerter i tillegg kombineres med kurkumin og hvitløk, oppnås enda bedre effekt.

Det eneste du trenger er en boks med kikerter (eller ti) og litt god olje. Og selvfølgelig litt salt og annet krydder, hvis du vil smaksette de.

Jeg brukte 2 bokser kikerter, 2 ss olivenolje, 1 ts Himalayasalt, 1/2 ts røkt chipotlechili og 1 ts tørket timian.

Skyll kikertene og rist vannet godt av. Dette er lettest i en sil 🙂 Bland alt godt og spre det utover et stekebrett med bakepapir.

Stek på 190’c i 30-35 minutter. Vend litt på de innimellom, siden de som ligger ytterst blir raskere stekt 🙂

Avkjøl helt og nyt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *