Supermat | hva er det, egentlig?

Hva er supermat?

Supermat er en gruppe mat som kommer direkte fra naturen. Det er en levende matkilde som inneholder svært mange næringstoffer, antioksidanter, vitaminer, mineraler og/eller fiber per gram. De er en overlegen kilde til essensiell næring – næring vi trenger som kroppen ikke produserer selv. Ren supermat kan være pakket med opp til 100 ganger mer vitaminer og mineraler enn vanlige grønnsaker og er dermed et utmerket naturlig supplement til vanlig kost.

Supermat inneholder også næringsstoffer, enzymer, koenzymer og fytokjemikalier vi sjelden hører om, men som er ekstremt viktige selv om de ikke er klassifisert som essensielle. Denne næringen hjelper til med å styrke cellene våre og gir kroppen ekstra vitalitet til å helbrede seg selv. Med andre ord kan man si at supermat er både mat og medisin. Noen supermatvarer har til og med en dokumentert medisinsk effekt og mange av dem har tradisjonelt hvert brukt innen naturmedisin i en rekke kulturer, i mange tusen år.

Superhelse kan bare oppnås ved regelmessig inntak av alle kjente essensielle næringstoffer sammen med en aktiv kropp og et sunt sinn. Siden det nesten er umulig å få all nødvendig ernæring gjennom maten vi finner i daglivarehandelen idag, er nøkkelen til å få alt din kropp trenger å kombinere den mektigste supermaten.

Jeg skal ikke ta for meg alle typer supermat i dette innlegget, men jeg skal gi deg topp 5! 

1.KOKOS OG KOKOSOLJE 

Kokosolje (kaldpresset) bidrar til å styrke immunforsvaret og opptaket av fettløselige vitaminer.
Kokosolje kan gi langvarig energi og stabilisere blodsukkeret. Kokos egner seg både i smoothie, på brødskiven og til steking, baking og frityrsteking. Og som om ikke det var nok, kan du bruke den som hudkrem, sminkefjerner og hårkur 🙂

2.GOJIBÆR 

Gojibær er proppfulle av næringsstoffer, og egner seg godt som energigivende snacks. Antioksidanter og polysakkarider gir en antialdrende effekt i cellene, og styrker immunforsvaret.

Gojibær kalles også kinabukketorn eller ulvebær på norsk. Spis de tørkede bærene som de er, eller ha dem i musli, smoothies, kaker, brød eller salater.

3.SPIRULINA

Spirulina er en alge som kunne blitt kalt naturens multivitamin. Spirulina inneholder 10 ganger mer kalsium enn melk og 100 ganger mer betakaroten enn gulrøtter.

Mellom 50% og 70% av spirulinaen er lettfordøyelig protein, og algen bedrer fordøyelsen og bidrar til avgiftning.  Spirulina kan taes i kapsler, tabletter eller pulver. Pulveret kan lett blandes ut i smoothies og bliss balls.

4.KAKAO 

Kakao i rå, ubehandlet form påstås å være den matvaren som er aller mest rik på antioksidanter. Raw kakao fåes i form av kakaomasse,kakaobønner, kakaonibs eller kakaopulver.

Lag din egen sunne sjokolade av kakaopulver eller rå kakaomasse. Du kan også tilsette en teskje kakaopulver i smoothies, grøter, muslibarer etc.

5.HAMPFRØ OG HAMPOLJE

Hamp er den eneste planten som inneholder D-vitamin.

Hampfrø er den rikeste kilden til essensielle fettsyrer i planteriket. Hampfrø inneholder også proteiner, vitaminer og mineraler.

Et lite dryss frø gir ekstra næring til salaten, smoothien, muslibarene, granolaen eller knekkebrødene. Hampfrøolje kan tilsettes smoothies og juier, og du kan lage nydelige dressinger, majones og dipp. Den har en nøtteaktig, god smak.

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *