Hvorfor spiser jeg slik, når alt var enklere før? ADHD / Fibromyalgi

Det er nok sånn at jeg må innrømme at alt var enklere før… Før, da jeg bare spiste mat og ikke tenkte så mye mer over det. Før, da jeg kunne løpe inn på en hvilken som helst bensinstasjon eller matbutikk og komme ut 3 minutter senere med en pølse i brød, en baguette med ost & skinke eller to varme medisterkaker og en Cola Zero.

For det er virkelig ikke til å legge under en stol at det eneste som er enkelt å dra med seg når man ikke skal spise hverken kjøtt, fint mel, sukker eller melkeprodukter, så er det «eneste» jeg kan dra med meg fra butikken et eple eller en pakke gulrøtter. Noe som i lengden blir utrolig kjedelig! Og derfor er man (dessverre) nødt til å bruke mer tid på både planlegging og matlaging, når man spiser annerledes enn «alle andre».

Hvis du ikke har lest bloggen min tidligere, eller bare ikke har fått med deg hvorfor jeg har lagt om kostholdet, så kan jeg gjøre en lang historie kort for deg: Jeg har diagnosene Fibromyalgi (siste 5 år) og ADHD (siden jeg var barn), og er av den oppfatning at man kan bli frisk, om ikke helt frisk, så i hvert fall mye friskere med riktig kosthold og trening av den mentale helsen. Stress er roten til veldig mye vondt. ADHD ble jeg medisinert for i mange år, men kunne uten særlig store problemer slutte med medisinene etter at jeg kuttet ut fint mel, sukker og aspartam (Pepsi Max i store doser). Det betyr ikke at jeg aldri merker de negative sidene ved å ha den diagnosen, men de er levelige med riktig kosthold. Og jeg velger heller å ha noen negative opplevelser med den sykdommen innimellom, enn å leve med hvordan jeg blir mentalt, dersom jeg går på medisinene (Ritalin). De fikk meg nemlig til å bli totalt likeglad til alt og alle rundt meg. Nå som jeg dessverre har blitt påført en diagnose til, vil jeg gjøre alt jeg kan for å bli frisk og smertefri, og derfor har jeg tatt kostholdet mitt til «helt nye høyder». Jeg kan ikke si at jeg er veganer, for selv om kostholdet mitt nå ikke består av animalske produkter, så har jeg ikke satt meg noe mål om at jeg ALDRI skal spise kjøtt eller fisk igjen. Når det gjelder animalske produkter er jeg faktisk mer «redd» for melk enn for kjøtt, skal jeg være helt enig. Jeg tror ikke vi mennesker er skapt til å fordøye melk fra andre arter enn oss selv. Kumelk er laget for kalven, som har et helt annet fordøyelsessystem enn oss mennesker. Vi får melk fra vår egen mor, og når vi er ferdige med det, så trenger vi ikke melk mer. Vet du forresten at det er mer kalsium i brokkoli enn i melk? Det at vi TRENGER melk er bare tull. Jeg mener ikke at vil aldri skal drikke det, og jeg sier ikke at alle som drikker melk blir syke. Men at vi trenger det, finnes det ikke hold i 🙂 Jeg er forresten også åpen for å tilføre kjøtt i kostholdet i små mengder en gang i ny og né litt senere i prosessen min, men kun dersom det er vilt og fritt for kunstig fôr og antibiotika, som dessverre veldig mye av kjøttet fra butikken er. Men svinekjøtt kommer jeg forhåpentligvis aldri til å tilføre kostholdet mitt igjen. Jeg tar i tillegg store doser b-vitaminer, magnesium, malic acid og d-vitamin. Dette er ikke noe jeg skal gjøre for resten av livet, men til kroppen har kommet i balanse på de områdene hvor disse vitaminene og mineralene behøves. Jeg startet 2017 med 4 uker på KUN grønnsaksjuice, før jeg gikk over på et kosthold jeg skal gi minst ett år.

«Dietten» jeg følger er utviklet av tyskeren Max Gerson. Jeg henter inspirasjon og viten fra hans behandlingssenter i Mexico. Er du interessert kan du klikke deg inn på Northern Baja Gerson Treatment eller sjekke Facebooksiden deres. Se videoene de har liggende på nettsiden sin. Det er utrolig interessant 🙂 Jeg har tro på at dette kostholdet kan fungere for meg, har du funnet et kosthold som fungerer for deg?

Her er frokosten vår i dag. Stekte amadinepoteter, sopp, spinat og cherrytomater med masse deilige urtekrydder på. Hjemmelaget nachochips, hummus og avokado. Kan frokosten egentlig bli så mye bedre? Det tok meg en halvtime å forberede og lage denne maten. Hadde vi valgt å spise brødskive med ost og skinke, så hadde det tatt 1 minutt. Men vet dere hva?  Jeg synes faktisk det er verdt det. Maten er både veldig god, og den gjør veldig godt for kroppen.

Men utfordringene ved et «annerledes» kosthold er at det ikke alltid er like lett når man skal ut å reise, lage nistepakke til jobb og skole, eller bare ha noe enkelt i veska som man kan dytte i seg hvis det blir for lenge mellom måltidene. Og det er her man må ta det største, vanskeligste og viktigste valget når det gjelder å legge om kosten. For man er nødt til å planlegge, man er nødt til å handle oftere fordi man er avhengig av fersk, ren mat som ikke tåler å ligge like lenge som prosessert mat fulle av tilsetningsstoffer for lengre holdbarhet og man må bruke mer tid på kjøkkenet.

De «reglene» jeg listet opp over her er overhodet ikke vanskelige å følge, men du får det ikke til før du bestemmer deg for at du vil det. Så det å legge om kosten er et valg du må ta etter å ha forstått hva det innebærer. Jeg er nok litt over gjennomsnittet glad i å stå på kjøkkenet å kokkelere. Og jeg forstår at det kan være vanskeligere å legge om kosten for en som ikke «bryr seg» så mye om mat. Og det er nettopp derfor jeg sier at det må være et valg du tar. Du må velge å ha lyst til det 🙂 Uansett om du ikke føler for det. Vet du at det er tankene som kommer først? Tanke – følelse – handling. Ikke motsatt… 🙂 Du kan styre tankene dine, som igjen gir den følelsen du trenger for å utføre riktig handling.

2 Comments

  1. C

    Hvis du har problemer med mage/fordøyelse, som man ofte har med fibromyalgi er det et tips å lage kraft. Da får man i seg en del aminosyrer som man ikke får fra andre kilder. Dette hjelper tarmen 🙂

  2. Britt

    Hei.
    Mat er jo blitt reine studiet,og når ein ikkje har det bra er ein jo villig til og prøve det meste for å bli bedre. Mykje ligg nok i tankene,men mat kan ein i alle fall gjere noko med. Eg prøver ut glutenfritt no,og minde karbo,og håper energien kjem tilbake. Merker du forskjell med dette nye kostholdet? Trur at det som passer for den eine ikkje nødvendigvis passer for den andre,men er kjekt og lese om andres erfaringer.
    Lykke til videre.
    Britt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *