Juice m/ grapefrukt & gulrot – og grapefruktens helsefordeler

I dag tryllet jeg frem nok en skikkelig forfriskende juice. På grensa til litt bitter, men akkurat under, sånn at det bare blir frisk og godt. Her får du oppskriften og informasjon om alle helsefordelene med grapefrukten. Informasjonen er hentet fra veientilhelse.no. Hvor du også finner mye annen nyttig informasjon.

 

Grapefrukten har en rekke gode helsefordeler. Den inneholder rikelig med vitaminer som er viktige å få i seg på en daglig basis. Dersom du ønsker å gå ned i vekt, har grapefrukt egenskapen til å blokkere enzymene som er involvert i lagringsprosessen av fett, ved å brenne og fjerne dem.

Dersom du spiser bare en grapefrukt om dagen vil du få i deg en rekke næringsstoffer som er bra for helsen. Den hjelper til å forebygge forkjølelse og influensa, forbedrer blodsirkulasjonen, forebygger visse krefttyper, og kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Dette er grunnen:

Grapefrukt er en viktig kilde til vitamin C, og ernæringsspesialister hevder at  et glass grapefrukt- eller sitronjuice om dagen fører til en bedre livskvalitet. Dette er en grunnleggende formel som vil rense kroppen og forhindre en rekke sykdommer. La oss ta en nærmere titt på grapefruktens fordeler:

  • Essensiell kilde til vitamin B1, B2, B3, B5, B6, og E.
  • Styrker blodkarene.
  • Forbedrer åreknuter.
  • Rik på vitamin C,  betakaroten og bioflavonoider.
  • Hjelper de som har problemer med blodsirkulasjonen.
  • Nedsatt sjanse for kreft.
  • Reduserer kolesterol.
  • Fjerner giftstoffer og forbedrer fordøyelsen og nyrefunksjonene.
  • Stopper blødninger.
  • Forbedrer hevelser i prostata.
  • Styrker hår og negler.
  • Stimulerer produksjonen av  hvite blodceller.
  • Eliminerer interne parasitter.
  • Regulerer spenning.

Dersom du spiser en halv  grapefrukt om dagen, vil du få i deg over 150 phytokjemikalier. Flesteparten av disse er flavonoider, som styrker hjertet. Dersom du spiser 150 gram grapefrukt, vil du i tillegg få i deg:

  • Kalorier: 60.
  • Fett: 0 g.
  • Sodium: 0 mg.
  • Karbohydrater: 16 g.
  • Fiber: 6 g.
  • Sukker: 10 g.
  • Protein: 1 g.

Her har du oppskriften på dagens juice: 

1 grapefrukt (uten skall) 

8 gulrøtter

2 grønne epler

1/2 lime (med skall hvis den er økologisk)

 

** gir 6 dl juice

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *